10 טיפים לחשיבה יצירתית
שיוציאו אתכן מהקופסה
"היכן שנגמר ההיגיון, מתחילה היצירתיות"
מדור יצירתי במיוחד עם אביבה חלפון
מפתחת שיטת T.V.R
לפיTוח חשיVה יציRתית
איך להפיק יותר מעצמי?
יצירתיות היא כלי שימושי שיכול לסייע לנו להתבטא טוב יותר ולהפיק יותר מעצמנו.
כולנו שואפות להיות יצירתיות יותר, אבל לא יודעות ממה להתחיל.
אנשים רבים מייחסים יצירתיות רק לאומנים, אך למעשה מדובר ביכולת נגישה שכדאי לכולנו לפתח.בדיוק בגלל זה, הקדשנו ליצירתיות פרק שלם בספר המנהיגות שלנו "יוצאת מן הכלל".
בפרק המרתק הזה תמצאו תרגילים מעשיים לפיתוח יצירתיות מעשית ומועילה להשגת כל מטרה בחיים.
כולנו מכירות את המונח "לחשוב מחוץ לקופסה", אבל מה הוא בעצם אומר?
הכוונה היא לצאת מחוץ להקשר. כל דבר "רגיל" שנשתמש בו בהקשר לא מקובל או בדרך חדשה ורעננה כרוך בחשיבה יצירתית.
אביבה מסבירה כי אם נצא לגינה עם סכין ומזלג אנשים יצפו שנשב לאכול כרגיל.
אולם אם נתחיל לנכש עשבים בעזרת המזלג ולחתוך גבעולים בסכין, נצליח להפתיע את הסביבה וזו תהיה דוגמה לחשיבה מחוץ לקופסה.
הבסיס למפתחות החשיבה שמקדמת אביבה חלפון, מרצה ומנחת סדנאות לפיתוח יצירתיות, נקרא: T.V.R
Think לחשוב
Visualize לדמיין
Realistic להפוך למציאות, ליישם...
בשביל זה בדיוק אנחנו כאן: לחשוב, לדמיין, ליישם. אבל לפני הכל, בואו נעמוד על ההבדל בין מקוריות ליצירתיות:
יצירתיות היא ליצור יש מיש,
מקוריות היא ליצור יש מאין!
על מנת ליצור יש מאין, יש להתאמן וזה הזמן שלנו להתחיל
לגזור ולשמור (-:
קבלו 10 מפתחות מעשיים להזמנת יצירתיות לתוך שגרת החיים:
מפתח שבדי- למה לבחור כשאפשר לחבר גם וגם!? הרעיון מגיע מתרבות ה"סמוגסרבורד", הארוחה השבדית המפורסמת שמציעה מזנון שופע אופציות קולינריות.
אם אתם מתלבטים בין טוסט לחביתה, למה שלא תחברו ביניהם? כך נולדה ה"ביצה בקן" ועוד רבבות מאכלים מפורסמים. אם תאמצו את המפתח הזה לחיים, תגלו שבמקום להתלבט ולוותר על דברים שאתם אוהבים, אתם פשוט מוסיפים וצומחים.
מפתח לא כולל מע"מ-בעולם השיווק המפתח הזה ידוע גם כמפתח המאפשר לחברות ולתאגידים "לקלקל כדי לכלכל". למשל, האגדה מספרת שכאשר חברת קולגייט חיפשה דרך להגדלת מכירות של משחות השיניים, הוחלט להגדיל את פתח היציאה של השפופרת.יש הטוענים שבמרכולים "מקלקלים" במכוון גלגלים של עגלות קניות כדי להאט את הקצב שלנו במעברים ולגרום לנו לקנות יותר.
שלא לדבר על המקרה הקלאסי של סיפור מהתחת-נייר הטואלט שלנו שהגליל שלו מודבק באופן מעצבן כדי שנבזבז חצי ממנו עוד לפני שניגבנו.
מפתח פלוס מע"מ- המפתח מכונה גם התוספת שתופסת! מניסיון שלנו זה עובד. כשאת מאוד עמוסה, דווקא אז הרי יבואו הצעות מפתות נוספות.
אל תסרבי להן. הרי אם תוסיפי מטלות ללו"ז, זה רק יאלץ אותך להכניס סדר ועניין לחיים העמוסים שלך.
מפתח פלוס מע"מ עובד כמו מערכת פיגומים שתומכת בבניין. בחברות ביוטי למשל מוסיפים ומרחיבים סדרות כל הזמן כדי לדייק לנו את הצרכים ולתת מענה לכל מקרה.
משמפו לשיער רגיל בלבד, פתאום יש עשרות סוגי פורמולות: שמפו לשיער צבוע, ארוך, בלונדיני, פגום, קשקשים- כך מרחיבים מותג.
למה שלא תתנהלי כך גם במותג הפרטי שלך? הרי כבר סיכמנו שאת היא המותג החשוב ביותר בעולם! הוסיפי לעצמך ערך מוסף.
מפתח סנדביץ'- קשה לכם להכיל את הכול בבת אחת? אביבה עוזרת לנו להתמודד עם עומס דווקא ממקום של חלוקה למנות קטנות או כמו שאומרים: פרה פרה.
עקרון הכריך שיש לו שלושה חלקים: לחם-מילוי-לחם, מאפשר עבודה במנות קטנות וקלות יותר לעיכול עבור מי שעומס יוצר אצלה רתיעה וחרדה.
המשימה נראית לך גדולה ומפחידה מדי? תתחילי לפרק את הכריך לחלקיו כדי שיהיה לך קל להתמודד.
מפתח הכוח- לכולנו יש חולשות. אבל איך משתמשים בהן באופן יצירתי? את המינוסים שלנואנחנו יכולות להפוך לפלוסים שממתגים אותנו.
למשל, אם אני עצמאית שעובדת מן הבית, אני לא אגיד שאין לי משרד, אלא אתבונן על הצד החיובי ואתגאה בכך שאני נותנת שירות בוטיק.
בדיוק באופן הזה צמחו מלונות הבוטיק השווים ביותר בעולם ואינספור מעצבים ומאפרים שהפכו ממופע של אדם אחד לתאגידים. הם מינפו את החולשות שלהם לכדי כוח.
חשיבה לרוחב- אנחנו רגילות לחשוב לאורך ומתוך הכובע הפרטי / מקצועי שלנו. חשיבה כזו מייצרת "עוד מאותו דבר", אבל דווקא חשיבה רוחבית מייצרת דברים חדשים. במקום להשתעמם בדיון שבו כולם אומרים "אין לי מה להוסיף" או "מה שהוא אמר ולא נוצרת שום הפתעה. כדאי"לאלץ" את המשתתפים לחשוב מכובע אחר כבר בתחילת הדיון. למשל לחלק תפקידים מובנים לחשיבה שונה: "היום אנשי המכירות יחשבו בכובע של משאבי האנוש ואילו צוות השיווק יבואו בתפקיד הלוגיסטיקה".
כך נלמד לטעום, לגוון ולטעת תפוחים מכל הזנים: פינק ליידי, דלישס וגראני סמית.
מפתח הצמצום- שמתן לב מה קורה לנו ברשתות החברתיות? בטוויטר למשל יש רק שבעים תווים וזה מאלץ אותנו לחשוב יצירתי, לדייק את עצמנו ולצמצם את מספר המילים שאנחנו כותבות.
עקרון הצמצום מאפשר המצאות יצירתיות ומוצלחות כמו: סבון ללא סבון, קפה נטול קפאין, שדווקא עליהן משלמים יותר.
מפתח מבנה- תפוסים בדפוסים! מה אנחנו אם לא שבויות בהתנהלות של עצמנו? הרי רובנו חיות בשגרה של לופים.
נופלות באותם הבורות בהתנהלות שלנו, כשאנחנו למעשה סובלות מקיבעון מבנה, מסבירה לנו מומחית היצירתיות, אביבה חלפון.
איך שוברים את הלופ? מפרקים את המבנה. אם את רגילה לעשות משהו בסדר מסוים, למה שלא תנסי הפעם מהסוף להתחלה? תפתיעי את עצמך באיזו שעה חדשה של יקיצה או אפילו תערבלי את סדר היום עד שלא תכירי אותו, כדי לתת למוח הזדמנות לחדש ולהתחדש.
להפוך אסור למותר- כולנו זוכרות היטב את קמפיין החברה להגנת הטבע במסגרתו למדנו כי- "אסור לקטוף פרחי בר".
כתבו לכבודו אפילו בלדה להגנת הצומח. אגב, יש המייחסות לה משמעות נוספת הקשורה לקמפיין Me Too בגרסת שנות השמונים שלו- "אדוני, תזהר, אל תיגע באירוס...".
המוח היצירתי יכול להפוך אסור למותר! קטיף פרחי בר אמנם אסור, אבל בואו נשאל את עצמנו מה מותר? מותר לקטוף דובדבנים בחלקות מורשות.
עכשיו נשתמש במפתח שלנו לתחומים נוספים- "ילדים, הלו! אסור לקשקש על הקירות בבית, אבל אני תולה כאן לוח כדי תוכלו לקשקש עליו כמה שתרצו".
זה עובד! לגמרי לנסות בבית.
מפתח ין ויאנג- מפתח היצירתיות האחרון שקיבלנו מאביבה הוא אולי הנשי מכולם- איחוד ניגודים, אשר מבטא את עוצמת הרכות,עוצמה נשית.
בפילוסופיה הסינית האנרגיה הנקבית והזכרית, הין והיאנג, שזורות זו בזו לבלי הפרד.
אנחנו יודעות שהפכים נמשכים ואף מחזקים זה את זה באמצעות החוזקות שלהם- כל מי שטעמה אי פעם קרמל מלוח מבינה את זה מיד.
חשיבה המשלבת ומאחדת ניגודים היא הדבר היצירתי הבא שלכן.
לא משנה מה אתן עושות בחיים, בין אם אתן שכירות או עצמאיות, בין אם יש לכן חלומות במגרה או במזוודה-פיתוח חשיבה יצירתית היא כלי אדיר לחיים.
אנחנו מזמינות אתכן להצטרף אלינו למסע של פיתוח יכולות באמצעות "יוצאת מן הכלל"-ספר המנהיגות הנשית של קהילת גילטי וכמובן להמשיך לתרגל ולהקשיב לעצות הטובות של אביבה חלפון, מפתחת מפתחות החשיבה היצירתית TVR.
אנחנו יודעות שכל אחת מאיתנו יכולה לאמץ דפוסי חשיבה חדשים ויצירתיים יותר שיובילו אותנו בבטחה אל עבר מנהיגות נשית נחושה ומצליחה!
שלכן בתעוזה ובאהבה,
גליה, מיכל וכל צוות גילטי