איך אוכלים נכון מבלי לאכול את הלב?

טיפים ועצות מקצועיות לאכילה נטולת ייסורי מצפון!

 

כמומחים בתחום ה"אשמה" וההלקאה העצמית, וכמי שמנסים לשחרר אתכם מרגשות האשמה המיותרים בכל תחומי החיים, החלטנו הפעם לתקוף נושא לא פשוט כלל- אוכל.

בשבוע הבא, יחול שבוע החינוך לבריאות ולכושר גופני בבתי הספר ברחבי הארץ ולכבודו החלטנו להתמקד במדור במקום שבו תופסת התזונה בחיינו ובחיי ילדנו.

לצורך הכנת המדור, נעזרנו במומחיותה של ענת מטיאש דיאטנית קלינית מוסמכת MPH .
ענת בעלת ניסיון עשיר בחינוך לבריאות ובהעצמה של מבוגרים, נוער וילדים דרך בחירה בתזונה בריאה המעודדת דימוי גוף חיובי. 

 

לא שואלים יותר "אוף, למה אכלתי?"

אוכל הינו העונג הראשון שלנו עוד מינקותינו. האוכל מילא תפקידים חיוניים רבים לאורך ילדותנו : השביע את הרעב, סיפק נחמה, אהבה, גדילה והתפתחות תקינה. משסיימנו לנקות את הצלחת, זכינו לקבל שבחים וממתק על כך. לכשהתבגרנו התהפכו היוצרות ופתאום, השתנתה המטרה ואנחנו שומעים משפטים הפוכים להגבלת הצריכה...כמו - "אל תאכל כל כך הרבה... אם תאכל את זה תהיה שמן...." תאכלי פחות"  ועוד מסרים רווי אשמה.

המסר הפך לאכילה מדודה וחסכנית כדי לעודד רזון המקושר עם "בריאות" ו"הצלחה". גישה זו התחזקה במהלך התבגרותנו ורבים הפכו להורים שחוששים להאכיל את ילדיהם שחלילה יסבלו מעודף משקל. רבים סבורים שההנאה מהאוכל צריכה להיות שולית והדגש הוא שהאוכל לא יהיה משמין כמו גם שאוכל טעים הוא באופן ברור לא בריא. זה כמובן לא נכון!

עבור רבים מאתנו, הפעולה הפשוטה של אכילה הפכה לפעולה מתסכלת, מלווה באשמה עצמית, ולעיתים אף בבושה.

 

אז, איך  להפסיק להרגיש אשמה ולהתחיל ליהנות מאכילה?

 כדאי לאמץ מספר התנהגויות: 

  • יש לפנות זמן לאכילה ולהפוך אותה לחוויה שכדאי לחכות לה, ולא לעסוק במהלכה בפעילויות אחרות.
  • אוכלים כשרעבים, אך חשוב לא להגיע רעבים מדי לארוחה, ולכן לאכול כל 4 שעות.
  • מומלץ לגוון את המזונות.
  • אהבו את גופכם והשקיעו בו ,הזינו אותו באוכל איכותי (וטעים..).
  • כדאי להשקיע בגוף גם ע"י פעילות גופנית המסייעת לשיפור תפקוד הלב והראות , גמישות, יציבות, חיזוק העצמות והשרירים וחשיבה חיונית וחיובית .
  • שאפו למשקל שמתאים לכם אישית ולא לתכתיבים חיצוניים.
  • צעדים קטנים מובילים לשינויים גדולים, וחשוב להפוך את הדרך למהנה.

 

אוכלים כדי להרגיש טוב עם עצמנו!

אכילה במטרה להרגיש טוב יותר מבחינה נפשית ופיזית  דורשת בחירה מודעת  של סוגי המזונות. בחירת מזונות מושכלת גורמת להרגשה טובה אחרי ארוחה, שובע ממושך ושמירה או הגעה למשקל האופטימלי עבורנו. לשם כך יש להכיר את היתרונות של סוגי המזונות השונים כדי לנצל נכון את הערך התזונתי שלהם.

אבות המזון מסווגים לפחמימות, חלבונים ושומנים שהם הבסיס לתפקוד התקין של גופינו ומהווים את מקורות האנרגיה בגופינו. חסר באחד מהם עלול לפתח מחלות ופגיעה בתפקוד. מומלץ להיזהר מדיאטות שגורעות מהתפריט היומי אחד מאבות המזון לאורך זמן רב וכך להימנע מסיכון בריאותי.

 

הפחמימות חשובות ביותר למרות שיצא להן שם רע (למה ללכלך סתם?)

מסווגות לפחמימות פשוטות (ריקות) ופחמימות מלאות (מוצרים מקמח מלא, ודגנים מלאים). הפחמימות הריקות הן הפחמימות המעובדות שבעקבות תהליך העיבוד הפכו לריקות מוויטמינים ומינרלים. מומלץ להמעיט בצריכתן (סוכר, מוצרים מקמח לבן) ולהרבות  בפחמימות המלאות העשירות בוויטמינים, מינרלים ובסיבים תזונתיים המווסתים את רמות הסוכר והשומן בדם וכן מעלות את רמת הסרוטונין, הורמון האושר, שגורם לתחושה טובה.

פירות וירקות שייכים לקבוצת הפחמימות. מומלץ לאכול מחמשת הצבעים : אדום - מסייע במלחמה בסרטן ובמחלות לב ; כתום - מחזק את מערכת החיסון, ונלחם בסרטן ; ירוק - שומר על הראייה, ומחזק העצמות ; לבן - מגן על כלי הדם והלב, ועוזר להילחם בדלקות ; סגול - מכיל נוגדי חמצון המאטים תהליכי הזדקנות. הפירות עשירים בוויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים. ככל שמרכיב הסיבים בפרי גבוה כך פירוק הסוכר בגוף איטי. הפירות גם עתירי סוכר ולכן מומלץ להגביל עד 3 מנות פרי ליום למי שמעוניינים לרדת במשקל.

 

החלבונים- בוני השרירים

מספקים חומר גלם לבנייה וחידוש רקמות הגוף. חלבון מלא מכיל את כל הרכב חומצות האמינו שהגוף חייב לקבל מהמזון .חלבונים מצויים במוצרי בשר, חלב, דגים, ביצים וסויה. דגים- מומלץ לשלב צריכת דגים פעמיים בשבוע בתפריט, (סלמון, טונה, הרינג, מקרל וסרדינים העשירים בחלבון ,יוד ואומגה 3). מומלץ להמעיט בדגי בריכה כגון : נסיכת הנילוס, סול, בורי ומושט (העתירים בשומן רווי). מוצרי חלב (רזים)- עתירים בחלבון, ויטמינים מקבוצת Bויטמין Dמגנזיום ואבץ. מהווים את מקור הסידן הזמין ובעל הספיגה הטובה ביותר בגוף. עוזרים במניעת מחלות לב וכלי דם. בשר -בקר רזה (כתף בקר, פילה מדומה, סטייק פילה, נתח שייטל ,כף), להעדיף נתחי הודו אדום ונתחי עוף רזים. קטניות –עשירות בחלבון ברזל, אשלגן, סיבים תזונתיים ודלות בשומן.

ביצים הן חלבון משובח הנחשב למזון על המתאים לכולם. ניתן לאכול ביצה מדי יום, אך לאנשים בעלי כולסטרול גבוה מומלץ להסתפק בכ-4 ביצים בשבוע.

 

שמנים- בואו ננפץ מיתוס- השומן אינו אויב הדיאטה!

ההיפך הוא הנכון! השמנים חיוניים לוויסות הורמונלי, שמירה על חום הגוף, בריאות העור, השיער והציפורניים (כן, יש דבר כזה "דיאטה לעור" והיא עשירה בשומנים טובים). שמנים טובים חיוניים גם להפחתת הכולסטרול הרע וספיגה של ויטמינים ולכן חיוני לצרוך אותם אך בצורה מדודה בגלל כמות הקלוריות. חשוב לשים לב לאיכות השומן - לצרוך שומנים בלתי רוויים (אבוקדו, שמן זית, קנולה, שקדים, אגוזים וכו'). מומלץ לצרוך גם חומצת שומן מסוג אומגה 3 המסייעת בהאטת תהליכי הזדקנות, שיפור הזיכרון, מפחיתה טריגליצרידים ולחץ דם. מצויה בדגי הים הצפוני (סלמון, טונה, מקרל הרינג וסרדינים) וכן בצומח : זרעי פשתן, אגוזי מלך, זרעי צ'יה ואצות .

 

אכילה היא אחת מההנאות הגדולות בחיים, במקום לוותר עליה, כדאי לתת לה תשומת לב מרבית. אכילה מודעת ובחירה נבונה תסיר את רגשות האשמה ותגרום להרגשה טובה פיזית ונפשית. בחירה נבונה משמעותה צריכה יומיומית של כל אבות המזון, אשר תבטיח גיוון ותמנע חסרים תזונתיים.

אנחנו בגילטי מנסים לתמוך בכם בכל דרך אפשרית ולהעשיר אתכם בתוכן איכותי שישפר ולו במעט את איכות החיים שלכם. אז, בפעם הבאה שמתחשק לכם לחטוף משהו קטן וטוב תחשבו על שפתון או על אייליינר ותרגישו קצת פחות אשמים...

תמיד לרשותכם,
גליה וצוות גילטי

 

לקריאה נוספת אודות ענת מטיאש דיאטנית קלינית מוסמכת MPH הקליקי כאן

מאת : גליה תורן חן, יועצת אסטרטגית למותגי יופי, מגישת טלוויזיה, "מילון היופי", ערוץ 10

0

סל הקניות שלי

אין מוצרים בסל הקניות

סל הקניות שלך ריק

אל תפספי מוצרים במחירים מיוחדים! 4

אל תפספי מוצרים במחירים מיוחדים!

היי!

התחברי לאתר והתחילי לצבור הנחות בתכנית הנאמנות שלנו

WELCOME BACK

אפשר להתחבר באמצעות שם משתמש וסיסמא או באמצעות קוד אשר אשלח לטלפון הנייד שלך

שכחת סיסמא ?

שלחנו לך SMS לטלפון הנייד עם קוד כניסה

או

או

כיף שבאת :)

הרשמי לאתר והתחילי לצבור הנחות בהתאם לתכנית הנאמנות שלנו

הסיסמא צריכה להכיל לפחות 6 תווים

או