צוות המומחים של גילטי
פותר לכן בעיות!
והפעם לכבוד עונת החגים והארוחות:
 איך נמנעים מנפיחות בבטן?
או
איך לצאת מהבית בשמלה צמודה ולא לחזור עם בטן בולטת?
בשיתוף עדי זוסמן RDתזונאית קלינית ומאמנת בריאות
"דרך הבטן"

 

קהילת גילטי מארחת את מומחית התזונה:
עדי זוסמן, RD תזונאית קלינית ומאמנת בריאות המרכז "דרך הבטן"


ששש, לא נספר על זה לאף אחד. אבל לפעמים, באמצע היום, במשרד, בארוחת חג או סתם אחרי האוכל את פותחת כפתור בג'ינס או מחפשת איך להסתיר את הבטן כדי שלא יחשבו שנכנסת להריון בשעתיים האחרונות...
בכל מקרה, כשאת חוזרת הביתה בשעות אחר הצהריים, כל מה שיש לך בראש זה איך להוריד את השמלה הצמודה (שדוקא בבוקר נראתה פיצוץ עלייך) ולהחליף אותה לאיזו חולצת טריקה רחבה.
מכירה את זה ? אם לא, הכתבה הזו לא בשבילך. אבל אם הבטן שלך מתנהגת כמו משהו נפרד ממך, מתנפחת כשבא לה, כואבת בלי קשר למחזור או למה שאכלת, פעם מריצה אותך לשירותים ופעם שוכחת את הדרך לשם ליומיים שלושה – הכתבה הזו בשבילך.
אז בואי נקרא לדבר הזה בשם?
מה שאת מתמודדת איתו מכונה, בשפה המדיצינית "תסמונת המעי הרגיש".
ושוב ששש, כי המילה "תסמונת" פירושה בשפה שלנו "אין לנו מושג מאיפה זה מגיע ואיך לטפל בזה".
אבל ששש, אל תגידי את זה לרופא שלך, הוא יעלב.
מסתבר שתסמונת המעי הרגיש היא תופעה מאוד נפוצה: בין 10-20% מכל האוכלוסיה מתמודדים איתה. בעונות החגים, כמו זו הבאה עלינו לטובה ומאתגרת אותנו בהמון ארוחות עשירות, התסמונת הזו  הופכת טורדנית ושכיחה יותר מתמיד.

 מה זה ואיך לאפיין אותה?
האמת שהיא מאופיינת על דרך השלילה התסמינים כוללים : גזים, נפיחות, כאבי בטן, אי סדירות ביציאות, לעתים גם גיהוקים ושיהוקים. לפעמים יש החמרה בסימפטומים סביב המחזור או הביוץ. יציאה מהשגרה, לחץ נפשי, חוסר שינה, תזונה לא מתאימה – כל אלה יכולים להחמיר את התופעה.
כשפונים לרופא גסטרו אנטרולוג ועוברים שורה של בדיקות, לעתים קרובות לא מקבלי אבחון כי המכשור המודרני לא יודע לאבחן את המעי הרגיש. אז אחרי שהרופא ישלול מחלות קשות יותר, תקבלי את ההגדרה "מעי רגיש".

למה יש לך גזים ונפיחות?
הסיבות לכך רבות ומגוונות. החל מלעיסה לא טובה, אכילה מהירה, לעיסה של מסטיקים וסוכריות (במיוחד אלה המוגדרות ללא סוכר), מה שגורם לכך ששאריות של המזון נעכלות ע"י החיידקים שמאכלסים את המעיים.
תוצרי הפירוק של החיידקים הללו הם ... גזים.
אבל גם מצבים נוספים יכולים לגרום לבעיות עיכול כאלה כמו לחץ ומתח נפשי. הספרות המדעית מדברת גם על אחוזים גבוהים של נשים שנפגעו מינית, שיסבלו מאוחר יותר מתופעות של המעי הרגיש.

מה עושים?
קודם כל, מסיימים את סבב הבדיקות הרפואיות כדי לוודא שבאמת יש לך "רק " מעי רגיש ולא מסתתרת שם מחלה קשה יותר, כמו קרוהן או קוליטיס.
במקביל, אפשר להתחיל לעשות שינוי בתזונה.
איך עושים שינוי בתזונה ? הנה מספר טיפים שעובדים עבורי (אני תזונאית בזכות המעי הרגיש שלי) ועבור המטופלים והמטופלות בקליניקה שלנו.

  1. 1. אין משמעות להוצאת רכיב אחד בודד מהמזון. אנשים רבים עושים דיאטה בה הם מנסים להמנע ממרכיב אחד כמו גלוטן או לקטוז. לרוב הם חוזרים להרגלי האכילה הקודמים שלהם די מהר כי אינם מרגישים שינוי ובצדק. מזונות שאנחנו אוכלים מכילים הרבה יותר ממולקולה בודדה ולכן יש לפעול לשינוי דפוס אכילה שלם ולא הוצאת מרכיבים מסויימים בלבד.
  2. 2. נכון להיום, מומלץ להוציא מהתפריט מזונות המוגדרים כעשירים במרכיבים מסוג FODMAP, שהם פרוקטנים, אוליגוסכרידים, די סכרידים, מונוסכרידים, ופוליאולים. מה זה אומר בעברית ? שכל הפחמימות הללו מזינות את החיידקים הגורמים לגזים ואי נוחות.
    הוצאתם מהתפריט למשך 6-8 שבועות צריכה להרגיע את הבלגן החיידקי במעי.
  1. תכל'ס, ממה להמנע? 
    חיטה, שיפון, גריסים, מוצרי חלב נוזליים ורכים, קטניות וירקות מצליבים כמו כרוב, כרובית, קולרבי, וגם סוגי בצל ושום, מסטיקים ללא סוכר, משקאות דיאט, תפוחים ואגסים טריים.
  2. אז מה לאכול? 
    מבין הפירות אפשר לאכול בננות, קיווי, אננס, מלון ופפאיה. פירות יבשים – להגביל מאוד, עד 1-2 תמרים ביום.
    בדגנים אפשר לאכול אורז לבן או מלא (תלוי אם יש יותר שלשולים או עצירויות), תפו"א, כל סוגי הבשרים והדגים, לחם מקמח כוסמין או טף על מחמצת (ללא שמרים), ירקות ירוקים עליים, וגם גזר, קישוא, עלי תרד, שעועית ירוקה מבושלת.

ומה לגבי הגוף נפש?
כיום אנחנו מבינים שכל מצוקה רגשית שלא עובדה כראוי, תבוא לידי ביטוי במצוקה גופנית. זה מאין "חוק שימור רגשות", כמו שאני מכנה אותו. אבל אין אדם שאין או לא היו לו בעיות, שאינו סוחב טראומות ילדות בלתי פתורות, נכון ? ובכן, כל אחד והנטיה האישית שלו. אצל אחד זה ישפיע על התפקוד של הלב למשל, ואצלך, קוראת יקרה, זה מתבטא בבטן.
כן, נפוץ. ועדיין דורש התייחסות. מה את יכולה לעשות במיידי ? להתחיל לתת לזה את הדעת, לשאול את עצמך שאלות לא פשוטות, כמו "מה אני מתקשה לעכל בחיים איך את מזינה את עצמי/ גופי" ?

ולסיכום – אל תשארי לבד עם הבטן המתנפחת שלך. הגוף שלנו חכם ולא משקר. אף פעם. חפשי מטפלים מתאימים לראש שלך ועשי תהליך הבראה. מגיע לך, זה הגוף נפש שלך.

 

אנחנו זמינות וממתינות לשאלות שלכן בכל נושא של רווחה גופנית ונשית,

בשביל זה בדיוק יש קהילה!

ותודה לעדי זוסמן על הכנת הכתבה המלמדת, היא מחכה לתגובות ולשאלות שלכן דרך האינבוקס שלנו,

רוצות לדעת עוד טיפים ? כנסו לכאן 

קהילת גילטי החמה

מיכל, גליה וכל צוות גילטי

0

סל הקניות שלי

אין מוצרים בסל הקניות

סל הקניות שלך ריק

היי!

הזיני את כתובת האי-מייל שלך / התחברי דרך הפייסבוק והתחילי לצבור הנחות בתכנית הנאמנות שלנו

WELCOME BACK

הזיני סיסמא בכדי להתחבר לאתר

שכחת סיסמא ?

או

כיף שבאת :)

הרשמי לאתר והתחילי לצבור הנחות בהתאם לתכנית הנאמנות שלנו

הסיסמא צריכה להכיל לפחות 6 תווים

או